*

Samuli Pahalahti

Kaikki blogit puheenaiheesta Peruskoulun uudistus

Kunniaväkivaltaa ei saa katsoa sormien läpi!

Suomessa on ensimmäistä kertaa tuomittu ihminen kunniamurhan valmistelusta. “Mä poltan sen, enkä vain tapa.” uhosi tuomittu esitutkinta-aineiston mukaan ystävilleen käymissään keskusteluissa. Miten tällaista voi tapahtua 2017, miettii moni. Tapahtuu sitä ja tapahtuu valitettavan paljon.

Peruskouluun rakennetaan uutta, vaikka perustus lohkeilee

"Erityisen tuen tarve on kasvanut räjähdysmäisesti vain viidessä vuodessa" (YLE 2016).

Viime aikoina on puhuttu paljon varhaiskasvatuksesta, sekä siitä, miten lapsemme kouluissa voivat. Tuoreet Pisa- tulokset toivat keskusteluun eriarvoisuuden kouluissa. Kouluissa lasten oppimisessa näkyy edellistä selkeämmin lasten vanhempien varallisuus ja koulutustausta, kuten myös se, kumpaa sukupuolta oppilas itse on. Tytöt pärjäävät koulujärjestelmässämme paremmin, kuin pojat.

Pääsykokeet eivät kuulu peruskouluun

Kevät on oppilasvalintojen aikaa peruskouluissa. Myös useat erikoisluokat ilmoittavat pääsykokeissa valituista oppilaistaan alkukeväästä.

Useat kaupungit ylläpitävät erikoisluokkia, sillä ne monipuolistavat palveluvalikoimaa. Turussa jopa 37% ja Espoossakin 23% lapsista opiskelee jo erikoisluokilla. Hakujärjestelmään sisältyy kuitenkin yhdenvertaisuusongelmia, joista tulisi puhua julkisuudessa enemmän.

Onko koulun pakko alkaa kahdeksalta aamulla?

Minkälainen peruskoulu olisi, jos se pitäisi kehittää nyt? (osa 3)

 

Koulut alkavat ja loppuvat eri aikoihin. Uudessa peruskoulussa voitaisiin kiinnittää huomiota niinkin yksinkertaiseen hyvinvointiin ja terveyteen liittyvään asiaan, kuin koulun alkamisaika. Meillä olisi aamu- ja iltapäiväryhmiä tai jopa mahdollisuus opiskella osa opinnoista etämuotoisesti ja itsenäisesti.

 

Minkälainen peruskoulu olisi, jos se pitäisi kehittää nyt? (osa 2)

Minkälainen peruskoulu olisi, jos se pitäisi kehittää nyt? (osa 2)

 

Maailma ja opetussuunnitelmat joustavat. Oppilaat aloittavat koulun omalla opintosuunnitelmalla ja etenevät yksilöllisesti. Peruskoulun opetussuunnitelman keskeiset osat on mahdollista suorittaa jopa muutamassa vuodessa tai vaihtoehtoisesti edetä ryhmämuotoisesti oppilaan oman oppimistahdin ja kiinnostuksen mukaan.'

 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä