*

Samuli Pahalahti

Maksuton koulutus muuttuu koko ajan turhemmaksi

Libera on avannut keskustelua maksuttomasta koulutuksesta – ja saanutkin sitä aikaan ihan kiitettävästi, joten ajattelinpa minäkin avautua aiheesta hieman.

Eniten itseäni hämmästyttää keskustelijoiden näköalattomuus koulutuksen tulevaisuudesta. Pohjimmiltaanhan nykymuotoinen koulu on jäänne keskiajalta, jolloin informaation levittäminen oli hankalaa ja kallista. Silloin oli ihan fiksua, että oppilaat siirtyivät kuuntelemaan opettajaa yhteen paikkaan, koska mikään muu malli ei olisi käytännössä toiminut. Mutta miten tämä on enää puolustettavissa internetin aikakaudella?

Informaatio on netissä kaikkien saatavilla suhteellisen vapaasti. Kuka tahansa voi opiskella mitä tahansa. Siihen ei tarvita mitään muuta kuin tietokone ja nettiyhteys, jotka ovat käytännössä kaikkien saatavilla nyky-Suomessa. Mahdollisuus oppia uutta on jo siis olemassa, ja valtaosa saatavilla olevasta informaatiosta on myös maksutonta. On ihan älytöntä väittää, ettei köyhillä olisi muka mahdollisuutta opiskella.

Tulevaisuudessa oppiminen siirtyy yhä enemmän elinikäisen oppimisen suuntaan. Ei ole enää mitään tiettyjä ammatteja, joihin opiskellaan muutama vuosi ja sitten tehdään niitä koko loppuelämä. Päinvastoin, ihmisten täytyy tottua siihen, että he joutuvat opiskelemaan uusia taitoja ja tietoja jatkuvasti, jotta he voivat pärjätä työelämässä. Nykymuotoinen koululaitos ei auta tässä juuri lainkaan.

Jos koko koulujärjestelmä suunniteltaisiin täysin puhtaalta pöydältä uudestaan, on erittäin hankala kuvitella, että se muistuttaisi mitenkään nykyistä. Se lähtisi siitä, että kaiken opetettavan informaation tulee olla mahdollisimman helposti kaikkien saatavilla – siis netissä, helposti omaksuttavassa muodossa, jokaisen kansalaisen käytettävissä. Sen saatavuutta ei olisi rajoitettu keinotekoisesti suojaamalla sitä tekijänoikeuksilla. Siis ihan oikeasti, tekijänoikeus oppimateriaaleille on yksi älyttömimmistä ajatuksista ikinä. Kukaan maksuttoman koulutuksen puolustaja ei oikeasti voi kannattaa sitä.

Nykymuotoisen koululaitoksen puolustajat ovat sivistymättömiä juntteja, joille "sivistys" on vain istumista byrokraattisen laitoksen penkillä tarpeeksi kauan. He välittävät ainoastaan siitä, kuinka monta vuotta oppilas joutuu larppaamaan opiskelua – eivät siitä, opitaanko tämän prosessin seurauksena jotain oikeasti hyödyllistä vai ei.

Nykymuotoisen yliopiston muuttuminen maksulliseksi onkin kauhistus nykysysteemin kannattajille juuri siksi, koska se pistäisi opiskelijat miettimään, onko sen käyminen oikeasti fiksua. Yleensä se ei ole. Siksi siitä ei olla valmiita maksamaan, etenkään lainan avulla.

Maksuttoman koulutuksen kannattajat ovat kuin änkyräkonservatiivisia uskovaisia, jotka hyväksikäyttävät köyhien ja heikompiosaisten asemaa säilyttääkseen yhteiskunnan juuri sellaisena kuin se tällä hetkellä on.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Kiitoksia hyvistä ajatuksista. Meillä täällä Itä-Helsingissä on epävirallinen Kokoomusta lähellä oleva aivoriihi. Työn alla on ajatus 3-vuotisesta peruskoulusta. Suurin osa nuorista kuitenkin jää työttömäksi tai muuten syrjäytyy. On ihan turha muka kouluttaa heitä 10 vuotta, siihen tuhlautuu satoja miljoonia. Kolmessa vuodessa ehtii hyvinkin oppimaan kännykän käytön ja muut yhteiskunnassa tarpeelliset taidot. Vain 10-20 prosenttia ikäluokasta jatkaisi opiskelua pitemmälle lukioon ja osa yliopistoihin...

Käyttäjän pahis kuva
Samuli Pahalahti

Peruskoulun voisi kyllä hyvin tiivistää kolmeen vuoteen, jos sitä ei kokonaan tuhota. Pääasiassa se kuitenkin on homeinen kiusauslaitos, jonka käymisestä suurin osa lapsista kärsii enemmän kuin hyötyy. Mitä lyhyemmän ajan se kestää, sitä parempi.

Jyrki Paldán

Ei akatemia ole mikään istu-ja-kuuntele-tason laitos, vaan se on järjestelmä, jossa aiheeseen perehtyneet ihmiset tekevät alan tutkimusta. Tuossa prosessissa he myös jatkuvasti haastavat näkemyksiään ja keskustelevat niistä. Opiskelijat saavat nauttia tuon työn hedelmistä, ja niinikään heille tarjoutuu mahdollisuus haastaa näkemyksiään alaan syvällisesti perehtyneiden ihmisten kanssa. Jatkuvalla kyseenalaistamisella, aktiivisella vuorovaikutuksella ja ohjauksella päästään paljon pidemmälle kuin pelkällä itseopiskelulla, ihan sama kuinka paljon kirjallista materiaalia on saatavilla.

Vaikka tuo teoriassa voitaisiinkin korvata muilla menetelmillä internetin aikakaudella, niin sellaista ei käytännössä taida olla maksuttomana missään muualla. Jos kyse on vain tietämättömyydestäni, niin voisit opastaa minut johonkin, jossa saan rautaisen ammattilaisen lukemaan ja kritisoimaan fiktiivistä kertomakirjallisuuttani maksutta.

Käyttäjän pahis kuva
Samuli Pahalahti

Tuo on ihan täyttä potaskaa. Olen itse ollut muutaman vuoden yliopistossa ja opetuksen laatu oli melkolailla pelkkää kuraa.

Jyrki Paldán

Ikävä kuulla huonoista kokemuksistasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset